Jak powinno wyglądać doradztwo biznesowe dla małych firm?

Doradztwo dla małych firm to narzędzie, z którego warto skorzystać, gdy rozwój przedsiębiorstwa napotyka bariery. Doradztwo w odpowiedzi na potrzeby firmy zapewnia organizację, plan rozwoju, wdrożenie systemów rozwiązujących kłopoty firmy czy generowanie coraz większych zysków.

Czego może dotyczyć doradztwo biznesowe dla małych firm?

Doradztwo biznesowe przeznaczone dla małych firm może obejmować takie kwestie jak:

  • finanse,
  • marketing,
  • sprzedaż.

Często samodzielne próby rozwiązania kłopotów mogą być czasochłonne lub chybione czy nawet zbyt kosztowne. Tymczasem doradca mający doświadczenie w rozwiązywaniu tych konkretnych problemów może pomóc w rozwiązywaniu najbardziej istotnych kłopotów czy wyzwań, przed którymi stanęła firma.

Czy małe firmy powinny korzystać z doradztwa?

Zazwyczaj obserwowanym problemem w mniejszych firmach jest zbyt duże zaangażowanie właściciela w każdą dziedzinę jej działalności. Właściciel chce mieć nad wszystkim nadzór i nie potrafi delegować obowiązków. Efektem jest zmęczenie fizyczne oraz psychiczne oraz nieefektywność podejmowanych działań. To z kolei prowadzi do dalszych zaniedbań i odkładania na później kluczowych kwestii w temacie rozwoju firmy. Profesjonalne doradztwo dla małych firm pozwala w szybki sposób rozwiązać konkretny problem, przed którym stoi przedsiębiorstwo. Zewnętrzne doradztwo potrafi szybciej rozwiązywać bariery wzrostu, dzięki czemu pozwala ugruntować jej pozycję na rynku oraz skalować jej działalność.

Kiedy firma potrzebuje doradcy?

Każdy przedsiębiorca powinien posiadać zdolność pojawienia się znaków, że firma potrzebuje doradcy. Do najczęściej pojawiających się sygnałów świadczących o potrzebie doradztwa zalicza się:

  • pojawienie się istotnych problemów, ale wśród pracowników brak osoby z wystarczającą wiedzą, aby go rozwiązać;
  • brak pewności, że biznes dobrze funkcjonuje oraz brak wiedzy jak go usprawnić;
  • brak wystarczających zasobów(np. czasu) na rozwiązanie problemu;
  • brak wiedzy, w jaki sposób rozwijać konkretny obszar firmy;
  • bezskuteczne szukanie odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące biznesu.

W jakich dziedzinach pomaga doradca?

Skorzystanie z doradztwa może dotyczyć wielu obszarów działalności, co pozwoli na pokonanie wszelkich przeszkód na drodze rozwoju. Doradca może zaoferować pomoc w zakresie:

  • finansów(określi, na co niepotrzebnie są wydawane pieniądze w firmie, ustali jak długo firma utrzyma płynność finansową przy aktualnych kosztach i poziomie sprzedaży, wskaże działania pozwalające na obniżenie kosztów na stałe czy jak wyceniać realizowane projekty w stosunku do kosztów),
  • księgowości(wskaże najkorzystniejszą formę opodatkowania oraz odpowiedni program księgowy, sprawdzi, czy odprowadzane podatki są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i w odpowiedniej wysokości);
  • marketingu(wskazanie przewagi nad obecną na rynku konkurencją, określenie oraz poznanie grupy docelowej i jej potrzeb, tworzenie odpowiednich treści marketingowych oraz kreowanie wizerunku oraz języka komunikacji czy zwiększanie skuteczności pozyskiwania klientów);
  • sprzedaży( budowa strategii sprzedaży, wzrost efektywności działu sprzedaży, dobór systemu CRM do potrzeb przedsiębiorstwa);
  • prawa(pewność, że firma działa w granicach prawa, wzrost skuteczności dochodzenia roszczeń i wierzytelności).

Największym jednak problemem małych firm jest brak płynności finansowej, dlatego też pomoc w zakresie finansów jest najbardziej doceniana. Obecnie na rynku doradczym działa spora liczba ekspertów z zakresu marketingu, zarządzania strategicznego, HR czy sprzedaży. Wybór usługi można dostosować do posiadanego budżetu, a efekty będą warte zapłaconych pieniędzy. Cena doradztwa zależeć będzie od rodzaju wsparcia, czasu współpracy oraz renomy doradcy. Dlatego każda firma może znaleźć najlepszego partnera do współpracy w zakresie doradztwa.