Jak być asertywna w pracy?

Bardzo dużo pracodawców jak i Kierowników uważa, że skoro zarządzają ludźmi to im wszystko wolno. Otóż może tak jest, ale nie do końca. Nie mogą oni rozkazywać pracownikom. Dlatego tak ważne w dzisiejszych czasach jest to, aby każdy pracownik nauczył się być asertywnym. Jest to bardzo pożądana cecha charakteru. Niestety nie każdy ją posiada. Na szczęście istnieją kursy z asertywności, na które warto się zapisać, aby wyćwiczyć tą umiejętność. Bardzo dużo Szefów wywiera bardzo duże presje na swoich podwładnych, każąc im robić coś na już, albo po prostu zostać po godzinach. I zazwyczaj dzieje się tak, iż pracownik robi wszystko co co każe przełożony. Jednak czy może odmówić? Oczywiście, że tak. Nawet powinien, jeśli to jest niezgodne. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić jak być asertywna w pracy.

Jak stać się asertywna w pracy?

Na początku warto zaznaczyć co to w ogóle jest asertywność. Jest to nic innego jak posiadanie i wyrażanie własnego zdania, a także bezpośrednie wyrażanie emocji w sposób otwarty. Oczywiście w granicach, które nie naruszają praw, ani psychicznego terytorium innych osób. Ważne jest to, iż każdy człowiek ma określony czas pracy oraz obowiązki do wykonania. Wszystko to wynika z podpisanej umowy. Zakres tych obowiązków powinien być oczywiście związany z opisem stanowiska pracy, które zajmujemy. Niestety coraz częściej dzieje się tak, iż robimy coś ponad nasz zakres obowiązków. Robimy coś za kogoś. My nie jesteśmy w stanie odmówić, a kierownictwo to wykorzystuje.

Czemu nie potrafimy się postawić?

Otóż w dużej mierze boimy się po prostu ich reakcji, szczególnie szefa. Jak już raz pokażemy, że coś potrafimy zrobić za kogoś to będzie to wykorzystywane dość często. A tak nie powinno być. Przez takie działanie tylko sobie szkodzimy. Robiąc coś ponad obowiązki, nie oznacza od razu, że dostaniemy podwyżkę czy awans. Jest to mylne myślenie. Przez to, że nie jesteśmy asertywni możemy mieć w sobie ukrytą złość, pretensje i frustrację. To wszystko będzie się kumulowało w nas. Co może niestety negatywnie wpływać na naszą późniejszą pracę. Jeśli nie będziemy asertywni to możemy zatracić siebie. A nie o to chodzi. Warto także dodać, iż asertywność jest postawą, która jest kompromisem między nadmierną uległością, a agresją. Niestety nie jest to cecha wrodzona. Trzeba się jej nauczyć. To bardzo cenna kompetencja miękka, na której warto się skupić. Nie zawsze stawianie na swoim jest złe.

Jeśli mamy w sobie asertywność, to większość Pracodawców na pewno doceni tą cechę u nas. Znaczy to, że potrafisz bronić swojego zdania. Dzięki temu Szef wie, że będziemy w stanie także bronić i chronić jego biznesu. Osoba posiadająca tą cechę nie ma poczucia wstydu, gdy czegoś nie wiem. Otóż bez ogródek zadaje odpowiednie pytania. Korzyścią tego, że jesteśmy asertywni może być między innymi: znacznie łatwiejsza komunikacja ze współpracownikami, usuwanie niejasności, łagodzi konflikty między pracownikami. Znika także manipulacja z każdej strony w firmie. Na pewno wiele osób zastanawia się jak zrobić, aby stać się osobą asertywną. Otóż na pewno trzeba umieć:

  • stać się wrażliwszym na innych ludzi,
  • być autentycznym,
  • przyjmować zarówno pochwały jak i krytykę,
  • wyrażać swoje opinie, zdanie oraz potrzeby,
  • odmawiać w sposób nieuległy,
  • być świadomym swoich zalet i wad.

Jeśli nauczymy się tych wszystkich zasad to staniemy się w pełni asertywni. A to w dzisiejszych czasach jest bardzo cenną cechą, w każdej dziedzinie życia. Nie tylko w pracy. Jeśli będziemy robić wszystko to co inni chcą to ludzie zaczną to wykorzystywać. Ponadto jeśli jesteśmy pewni, że nie zrobiliśmy nic złego to warto za wszelką cenę bronić swojego zdania. Wtedy Pracodawca zauważy, że dajemy sobie radę i być może wtedy nas doceni. Ale też nie oczekujmy, że tak się stanie.